Diaconaal in bijzondere tijden

Het zijn bijzondere tijden. Echter, we hoeven niet in paniek te raken. Ons leven ligt in Gods handen. Dat is de diepste grond van ons vertrouwen. In dat vertrouwen kun je nuchter blijven en het goede zoeken voor anderen. Dat heeft de kerk door de eeuwen heen ook steeds gedaan. Laten we goed nieuws zijn in een wereld vol van angst en onzekerheid.

Wat kunnen we allemaal doen?

Bied aan om boodschappen te doen voor ouderen of mensen die in quarantaine zitten. In plaats van langs gaan bij ouderen: bel ze op! Zo’n telefoontje kan de sleur van de dag doorbreken. Ken je medische- of andere zorgprofessionals die nu extra onder druk komen te staan? Misschien kun je hen, wanneer jij gewoon thuis bent, helpen door wat huiselijke taken van hen over te nemen. Denk aan oppassen op kinderen, boodschappen doen of een maaltijd verzorgen. Stuur eens wat vaker een kaartje ter bemoediging naar een ouder iemand in je buurt of gemeente. Denk ook aan dat gemeentelid in het ziekenhuis. Grote kans dat hij of zij in deze periode minder bezoek krijgt. En ben je samen met de kinderen thuis? Maak een mooie tekening en stuur die op. Dit alles geldt uiteraard voor mensen binnen onze gemeente maar laat ook in je eigen buurt zien dat je er voor mensen wilt zijn en kunt helpen. Gooi bijvoorbeeld een briefje door de brievenbus bij een oudere in je straat met de vraag hoe het met ze gaat en of ze iets nodig hebben.

Initiatieven

Er zijn ook initiatieven breder ontwikkeld. De website nietalleen.nl brengt mensen samen die hulp nodig hebben met mensen die hulp aanbieden. Deze website gaat uit van verschillende kerkgenootschappen, een aantal christelijke organisaties, ChristenUnie en de EO. Aanmelden via de site nietalleen.nl.

Het Diaconaal Platform Capelle werkt samen met stichting Welzijn. Zij coördineren hulpaanvragen in Capelle aan den IJssel. U kunt zich aanmelden: welzijncapelle.nu/aanmelden.

Kerken in Capelle hebben de website opgezet HipHelpt: hipcapelle.nl

Contact

Heeft u zelf nood? Of wilt u graag helpen? Dan kunt u natuurlijk kunt u ook contact opnemen met de diaconie of scriba van onze gemeente.

email: diaconie@gkv-capelle-noord.nl

Scriba