april
Eerste Paasdag
ds. H.T. Wendt, Waardhuizen

Door de maatregelen die we moeten handhaven vanwege corona worden de erediensten in aangepaste vorm gehouden. Met de huidige regels mogen er maximaal 30 mensen in de kerkdienst aanwezig zijn. Om te voorkomen dat er te veel bezoekers zijn vragen wij u om uw komst aan Jan Pieter Mars te melden door hem te mailen (janpietermars@gmail.com). Hij zal aangeven of u kunt komen, of u eventueel uitnodigen voor de ochtenddienst.

Dienst der Barmhartigheid: Noodhulp Tigray

Afgelopen november brak er in de Ethiopische regio Tigray een hevige oorlog uit. Deze kostte inmiddels al tienduizenden mensen het leven en dwong honderdduizenden mensen halsoverkop op de vlucht te slaan uit angst voor het geweld. Een ongekende humanitaire ramp…

Waarom vluchten Tigrayers niet naar veilige gebieden buiten Tigray?
Ethiopië is een lappendeken van volkeren en groepen en Tigrayers zijn niet overal welkom. Er zijn veel etnische conflicten en het land is kwetsbaar voor droogte, overstromingen en de uitbraak van besmettelijke ziektes.
Dat zet de sociale verhoudingen op scherp. Op een bevolking van 7 miljoen Tigrayers zijn naar schatting 500.000 mensen ontheemd. Zo’n 70.000 zijn naar Sudan gevlucht. ZOA medewerker Hielke: “Deze vluchtelingen en ontheemden hebben werkelijk gebrek aan alles: schoon drinkwater, voedsel, onderdak, kleding en matrassen om op te slapen. Mensen hebben dagenlang gelopen en zitten onder erbarmelijke omstandigheden in verlaten schoolgebouwen of slapen onder de blote hemel.”

Wat kan ZOA doen?
Het ZOA-team heeft een noodhulpkantoor opgezet. Het is Hielke samen met het lokale team gelukt om onze lokale staf over te brengen van de stad Shire naar de hoofdstad Mekelle. Ook heeft hij werkzaamheden afgestemd met andere hulporganisaties, zoals de VN.
“We willen zo snel mogelijk de hulpverlening verder oppakken, wat we overigens samen doen met Woord en Daad en de Dutch Relief Alliance. We gaan onder meer zorgen voor matrassen, potten en pannen, en sanitaire voorzieningen. Dit is waarvoor ZOA in het leven is geroepen: noodhulp verlenen op crisisplekken.
Bij vertrek klampte een Ethiopische vrouw mij aan en zei: Help ons! Het gaat hier helemaal mis, u bent onze hoop! En we zijn er. Ook voor de mensen in Tigray.”

Online overmaken

Om het overmaken van uw gift te vergemakkelijken kunt u deze QR-code(s) scannen met uw mobiele telefoon of op de link eronder klikken. Wij hebben het rekeningnummer van de Diaconie en de omschrijving van uw gift alvast voor u ingevuld.

Let op! Niet iedere bank app herkent deze QR-code. U kunt ook gebruik maken van een QR-code app om te scannen.

Noodhulp Tigray
QR Code